Rallye

Over de SM Mylord Opéra Espace Présidentielle Rallye Specials

Deze verkorte versie van de SM werd door CitroŽn speciaal voor rally's ontwikkeld. Met z'n lengte van 4,35 meter is deze auto korter dan een CitroŽn DS.

De kleur is Bleu Camargue (lichtblauw), de toen gebruikelijke kleur van de CitroŽn-rallywagens. De bumpers zijn zwart gelakt. Het dak was verlaagd, er zit plexiglas voor de koplampen, achter de deuren is de SM ingekort en hij heeft polyester achterspatborden met hoog uitgesneden wielkasten en een vrijwel haaks afgesneden achtersteven met een soort GS-grille in de achterruit.

In sommige rally's werd de SM met grote verstralers uitgerust.

Van het eerste model, waarmee werd deelgenomen aan de Rally du TAP, werd de motor opgevoerd tot 240 pk zodat een topsnelheid van 240 km/uur gehaald kon worden.

Een tweede versie van ditzelfde model reed mee in de Rally de Bandama. In deze auto kwam een V6 Maserati 3.0 motor die 250 pk leverde en die prima 7.000 toeren per minuut kon draaien.

In het CitroŽn-museum staat nog een exemplaar, en enkele SM-fielen hebben de auto enigszins nagebouwd voor eigen gebruik. Onbekend is of zij ook de motorspecificaties hebben aangepast naar het origineel.

Hieronder treft u drie filmpjes van de CitroŽn SM Rallye: de eerste is een recentere opname op een voor ons onbekende locatie. Ook is niet bekend of de twee Rallye's origineel zijn.

Het tweede en derde filmpje laten originele opnames zien van de Rally du Maroc.



Rally du Maroc deel I
 
 
Rally du Maroc deel II