Over de SM
Fabriekskleuren SM
De Citroën SM, een op redelijk kleine schaal geproduceerde sportcoupé van Citroën met een motor van Maserati. Je komt ze nog weinig tegen op de weg hetgeen de auto relatief onbekend maakt. Maar niet onbemind.
Geproduceerd in het begin van de jaren zeventig en bij ons vooral bekend geworden door het feit dat Johan Cruyff er destijds in reed. Overigens heeft hij er nog steeds één in zijn bezit (in Barcelona). Maar ook de Afrikaanse potentaten Idi Amin en Bokassa blijken een SM gehad te hebben.
En de Amerikaanse showmaster Jay Leno heeft er een, de filmacteur Burt Reynolds eveneens en wijlen Leonid Brezjnev, 'president' van de voormalige USSR blijkt er ook een gehad te hebben (onderhouden door de KGB). En de SM is nog steeds in gebruik voor de Franse president... Of het feit dat deze bekende figuren een SM reden wat zegt over de SM zelf laten we in het midden, maar bekijk de site gerust verder om daar zelf een oordeel over te vormen.
Gegevens:
- Geproduceerd tussen 1970 en 1975
- 12.920 stuks productie (bij benadering)
- Ontwerp van Robert Opron (Citroën)
- 12.920 stuks productie (bij benadering)
- Ontwerp van Robert Opron (Citroën)
- Leverbaar in 18 fabriekskleuren
Vermogen carburatiemotor 2670cc: Koppel:
- 170 DIN pk bij 5500 omw/min. (63,7 pk/l) - 23,5 mkg DIN bij 4000 omw/min
- 180 SAE pk bij 6250 omw/min. - 23,8 mkg SAE bij 4000 omw/min
Vermogen inspuitmotor 2670cc:
- 178 DIN pk bij 5500 omw/min. (66,7 pk/l) - 23,7 mkg DIN bij 4000 omw/min
- 188 SAE pk bij 6250 omw/min. - 24,1 mkg SAE bij 4000 omw/min
- 170 DIN pk bij 5500 omw/min. (63,7 pk/l) - 23,5 mkg DIN bij 4000 omw/min
- 180 SAE pk bij 6250 omw/min. - 23,8 mkg SAE bij 4000 omw/min
Vermogen inspuitmotor 2670cc:
- 178 DIN pk bij 5500 omw/min. (66,7 pk/l) - 23,7 mkg DIN bij 4000 omw/min
- 188 SAE pk bij 6250 omw/min. - 24,1 mkg SAE bij 4000 omw/min
Vermogen carburatiemotor 2965cc (met Borg Warner automaat):
- 180 DIN pk bij 5500 omw/min. (60,7 pk/l) - 25,0 mkg DIN bij 4000 omw/min
- 190 SAE pk bij 6500 omw/min. - 25,4 mkg SAE bij 4000 omw/min
Overbrenging:
- Voorwielaandrijving
- Versnellingsbak met 5 gesynchroniseerde versnellingen. Later ook automatische drie versnellingsbak leverbaar
Remsysteem:
- Hydropneumatisch bekrachtigd dubbel circuit dat zich automatisch aan de belasting en de verdeling daarvan aanpast
- Vier schijfremmen
Remsysteem:
- Hydropneumatisch bekrachtigd dubbel circuit dat zich automatisch aan de belasting en de verdeling daarvan aanpast
- Vier schijfremmen
Wielen:
- 15 inch stalen velgen of Michelin Roues Resin (glasvezel; optie)
Banden:
- 195/70 VR 15 XWX radiaal (carburateurversie) of 205/70 VR 15 XWX radiaal (automaat en injectiemodel
- Hydraulisch bekrachtigde tandheugelbesturing, bekrachtiging afhankelijk van gereden snelheid (type DIRAVI)
- Stuur komt bij stilstand automatisch in rechtuitstand terug
- Stuurkolom in drieën gedeeld met twee kruiskoppelingen
- Van links naar rechts 2 omwentelingen
- Ovaal stuur
Chassis: - Zelfdragende carrosserie - Tweedeurs coupé - Vier onafhankelijk geveerde wielen - Hydropneumatische vering - Hoogteregelaars voor en achter zorgen voor een constante wagenhoogte, onafhankelijk van de belading - Wiel verwisselen zonder opkrikken met de hand |
|
Interieur:
- Elektrisch bediende zijruiten
- In vele standen verstelbare kuipstoelen en hoofdsteunen - Achterbank met twee kuipstoelen - Centrale armsteun - Stoffen, kunstlederen of lederen bekleding - Speciale radio (optie) - Groen getint glas (optie) - Airconditioning (optie) - In hoogte en diepte verstelbaar stuur
|
Motoren:
- Maserati type C 114,6 cilinders in V vorm op 90 graden - Boring: 87 mm - Slag: 75 mm - 2.670 cc cilinderinhoud - Compressieverhouding: 9 (superbrandstof) - 2 x 2 bovenliggende nokkenassen, aangedreven door twee kettingen - Cilinderkoppen en blok in lichtmetaal (aluminium) - Verwisselbare cilindervoeringen - Olieradiateur van lichtmetaal - 3 dubbele Weber-carburateurs - Of electronische benzine-inspuiting (Bosch, vanaf september '72) - Elektronische Bendix benzinepomp - Of zelfde motor met inhoud van bijna 3 liter i.c.m. met automatische Borg-Warner versnellingsbak vanaf mei '73 |
|
Prestaties:
- Maximumsnelheid van 220 km/uur (carburateurversie), 228 km/uur (injectieversie), 205 km/uur (automaat)
- Acceleratie met alleen de bestuurder aan boord: 16,2 sec. (400m) en 29,9 sec. (1.000m)
- 0 naar 100 km/uur in 8,9 sec.
- Acceleratie met alleen de bestuurder aan boord: 16,2 sec. (400m) en 29,9 sec. (1.000m)
- 0 naar 100 km/uur in 8,9 sec.
- DIN benzineverbruik is 11,22 l/100 km
Afmetingen en gewicht:
- Lengte van 489,3 cm
- Breedte van 183,6 cm
- Lengte van 489,3 cm
- Breedte van 183,6 cm
- Draaicirkel van 10,5 m (tussen trottoirs), 11,5 m (tussen muren)
- Hoogte (constant) van 132,4
- Bodemvrijheid (constant) van 15,5 cm
- Gewicht 1.460 kg (carburateurversie), 1.520 kg (injectieversie)
- Hoogte (constant) van 132,4
- Bodemvrijheid (constant) van 15,5 cm
- Gewicht 1.460 kg (carburateurversie), 1.520 kg (injectieversie)
|